fredag 16. oktober 2009

Fire søsken 5, "Ild i kald aske"

av Willy Ustad.

En av de fire søsknene er Berit, og mannen hennes hoppet ut i fallskjerm med 80.000 kroner på seg under krigen og forsvant. En av de andre søsknene er Lea, som er journalist. Hun blir bedt av avisen sin om å dra til Finndalen og finne ut hva som egentlig skjedde den gangen. Hun treffer han som regnet ut hvor bålene skulle stå, slik at flyveren kunne se dem og slippe ut fallskjermhopperen riktig sted. Han har regnet over alt hundre ganger og kan ikke skjønne hva som gikk galt.

Første delen er spennende, når Lea drar for å finne ut ting. Men midt på er det litt kjedelig med mye utenomsnakk som ikke hører med til bokens mysterium. Eller, det hører jo kanskje med, men det handler ikke om mysteriet i alle fall. Men så, mot slutten, tar både Lea og Berit en tur opp til Finndalen og finner ut litt mer, hver for seg.

En innviklet historie som er spennende fortalt. Men muligens litt tynn til en hel bok, så jeg følte at noe av det var fyllstoff. Men både begynnelsen og slutten gjorde at jeg hadde vanskelig for å legge fra meg boka, så alt i alt synes jeg det er en bra bok. Det er gode skildringer med mange detaljer også, både om menneskene og miljøene de er i. Gleder meg til å lese neste bok.

Terningkast: 4,5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar