søndag 1. mai 2011

Oppdatering

Jeg har visst ikke vært noe flink til å skrive om bøkene jeg har lest det siste året. Har ikke lest sånn forferdelig mange, men jeg følger med på noen serier. For øyeblikket er det disse jeg leser, og de jeg liker best står øverst:

1. Morshjerte
2. Legdebarna
3. Alvestad
4. Fjellroser

De to nederste vurderer jeg å si opp abonnementet på, men de to øverste vil jeg følge. Spesielt Morshjerte er jeg veldig glad i. Jeg har følt morskjærligheten sterkt selv, og den serien er like fylt av høye bølgetopper og dype daler som Arvesynd var. Morshjerte har også til tider vært virkelig ulidelig spennende! Alvestad leser jeg egentlig mest fordi jeg bor i området den handler om.

Har også lest første bok i de flest nye serier, men jeg begynner nok å bli mer enn lei av disse seriene, så jeg gidder ikke å lese dem med mindre de er uvanlige eller veldig spennende. Har fått Angry Birds på mobilen, så det er nok å gjøre på toget uansett... :)

Jeg synes det er veldig veldig mye av det samme i disse seriene. De foregår stort sett på landet, og det er en ensom sterk jente som er uglesett med klarer seg bra likevel. Det er diverse kjærlighetshistorier, men de er stort sett tamme og kjedelige og med mange misforståelser og ikke spesielt godt beskrevet heller. Ikke sånn som Margit Sandemo kunne i sine glansdager i alle fall. :) Kanskje litt urettferdig å sammenligne med henne, men man kan jo ikke la være. Det er sjeldent ordentlige mysterier heller. Noen av seriene har noe mystisk over seg, noe man skal finne ut av i løpet av serien, men det drar altfor mye ut for min del. Jeg mister interessen. Jeg liker bedre et nytt mysterium i hver bok, sånn som i Margit Sandemos føljetonger og i Isfolket. Da holder handlingen meg fengslet. Disse nye er altfor kjedelige for meg. Med noen veldig få unntak...

Jeg har også lest noen andre bøker, blant annet Da Vinci-koden og en som het Gravkammer. Likte begge to godt. Men det er en liten terskel å begynne på så tykke bøker synes jeg, hehe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar