torsdag 1. april 2010

Oppdatering

Jeg har visst ikke rukket å skrive om det jeg har lest i det siste. Ikke rekker jeg å følge med på så mange serier heller. Men jeg tenkte jeg skulle skrive litt kort om dem nå.

Generelt vil jeg si at jeg nok er litt lei av disse seriene. Jeg synes mange av dem er så veldig like. I alle er det noe "kjent" fra andre serier. Ingen som finner på noe nytt snart, da? Det er som et friskt pust å lese Isfolket for tiende gang innimellom... Jeg synes det skulle vært mange flere mysterier i seriene. Og så synes jeg at ting dras ut veldig mye. Spørsmål introdusert i bok 1 tar gjerne mer enn 10 bøker å få svar på. Jeg blir ikke så entusiastisk av sånt.

Men én av seriene skiller seg ut, og det er Morshjerte til Anne-Lise Boge. Kanskje er det fordi jeg selv har barn, det vet jeg ikke, men den serien får meg hvertfall til å føle og bli oppslukt på en helt annen måte enn de andre seriene. Handlingen er også en helt annen enn den "vanlige". Men nå er man liksom over høydepunktet i den serien, hvertfall regner jeg med det, så jeg tror at det blir kjedeligere framover. Serien har gått slik jeg har forventet etter hvert, så det er ikke så mange overraskelser akkurat nå hvertfall. Tenk om Maren hadde stukket av fra avtalen sin, hadde ikke dét vært overraskende og spennende å lese om, kanskje? Om ikke akkurat for alltid, så hvertfall for en stund?

Den som er en god nummer to for meg er Legdebarna. Den er også annerledes enn de andre der Karoline prøver fortvilet å holde familien samlet etter at faren døde og moren kom på hjem. Den er spennende og holder meg også fengslet, en av de få seriene jeg virkelig gleder meg til å lese.

Deretter tror jeg Ildfuglen er den jeg liker tredje best. Men den begynner å bli litt sånn halvkjedelig nå. Selv om det skjer mye, så skjer det liksom ikke så mye likevel? Det er hvertfall ikke sånn at jeg synes det er spennende å lese hvordan det går videre. Ja, jeg vet ikke helt jeg, men serien fenger ikke så godt lenger hvertfall. Ikke for meg.

Jeg har også lest de to første i Garbiels hus nå. De er ok, men her er det hvertfall veldig vanlig og hverdagslig og alt sånt. Ingen vanskelig kjærlighetshistorie, ikke noe "nytt" miljø og ikke noe annet som er veldig spennende heller. Det eneste som pirrer nysgjerrigheten min er hvorfor serien heter akkurat Gabriels hus. Jeg har jo en anelse om hvorfor, men det kan jo hende jeg tar feil. Kanskje er det noe helt annet? Jeg lever ennå i håpet. :) Foreløpig er huset til Gabriel såvidt ferdigbygget, bare.

Ellers har vi jo serien Sunniva. Den var veldig spennende til å begynne med, da Sunniva mistet alle sine i svartedauden. Men jeg må innrømme at jeg har blitt mer og mer skuffet for hver bok. Ikke noe av det spennende i serien har blitt til noe. Nå er det bare "vanlige" ting her. Eller, nei, det er vel ikke helt sant at det er vanlige ting, men hvertfall er det ingen ting som holder på spenningen lenger. Det holder ikke med spennende enkeltepisoder for meg. Serien må liksom ha et mål...

Jeg driver og leser første bok i serien Karoline nå. Den begynner jo litt annerledes, med en enslig mor som vil vekk fra bygda og med Oline og Jon som skal få sitt fjerde barn. Men det er vel ikke så mye her som gjør at jeg er spent på hvordan det går videre, sånn i det store og hele. Men, jeg har ikke lest ut hele da, det kan jo hende jeg ombestemmer meg og vil lese bok 2 likevel.

Jeg prøvde meg også på første bok av Livets lenker, men den kommer dessverre nederst på lista mi. Det ble med én bok. Den var jo ok skrevet og sånt, men det var veldig få spennende ting her, og stakkars hovedpersonen måtte jo gifte seg med den ekle grisen. De episodene med "favntak" her gjør meg kvalm, og jeg orker bare ikke mer sånt. Nei usj!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar