fredag 14. august 2009

1984

av George Orwell

1984 er en bok som er skrevet i 1949 og som handler om den daværende fremtiden, nærmere bestemt år 1984. Forfatteren har skapt et samfunn hvor alle blir overvåket av "fjernskjermer" på veggen i alle rom. Ikke en gang tankene sine får man ha i fred, Partiet kontrollerer selv dem. De kontrollerer selv fortiden, ved å endre tidligere utgaver av aviser og bøker slik at alle Partiets spådommer blir sanne.

Hovedpersonen, Winston, er ikke helt enig i hvordan Partiet styrer. Han begynner et opprør først bare i sine egne tanker, senere i handlinger. Vi føler hans følelser, hva han føler når det gjelder både det ene og det andre og til slutt hva som skjer når han havner i Partiets klør fordi han er ulydig.

Jeg hadde lest boka før og visste derfor mye om hva den handlet om. Selv om det er mange år siden jeg leste den så kom handlingen fort tilbake til meg da jeg begynte å lese. Jeg husket ikke detaljene i boka, men jeg husket hovedtrekkene for samfunnet og for hva som skjer med Winston. Når man først husker det så er det i grunnen ikke så veldig mye spennende i boka. Det er ikke egentlig så mye handling her, og det som skjer går svært langsomt. Det er mest selve samfunnet som er verdt å lese om. Det er mye tekst og tanker og slikt, og særlig sitatene fra "Boken" var ganske kjedelige. Jeg måtte liksom tvinge meg til å lese alt sammen. Ganske langdryg, med andre ord. I alle fall når man vet hva som vil skje.

Jeg gir den ikke terningkast siden jeg hadde lest den før, så dette ble jo ikke førsteinntrykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar